2015/06/01

Videóval a könyv szolgálatában

Nemrégiben láttam egy könyvtrailert, egy rövid kis videót az interneten, amiről régi haditornász ismerőseim néztek rám vissza marcona ábrázattal. Azonnal felvettem a kapcsolatot a kapitányukkal, hátha egy tartalmas riport keretében sikerül kitárgyalnunk a haditorna és a történelmi regényírás eme újabb kapcsolatát, ám az elfoglaltságok közbeszóltak, így végül csak saját magam gondolkozhattam el azon, hogy miféle újabb kihívásokkal kell megbirkózniuk a mai szerzőknek.

konyv_ajanloMinthogy az internet világában élünk, a legtöbb olvasó egy multimédiás képességekkel rendelkező számítástechnikai eszközön fogja először megtalálni a művüket. Az, hogy ez nem ördögtől való kolonc, hanem egy nagyon is jól kihasználható lehetőség, legutóbb a kaposvári Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár bizonyította be ötletes akciójával. Új könyv esetében is nagyon sokat ad a kereső élményéhez, ha a találkozáskor egy kattintással akár hangos könyvként is megismerkedhet a történet kitett részletével, vagy ha böngészés közben egy érdekes ajánló videót nézhet meg róla.
Elsődlegesen azokat az olvasókat lehet látvány és hanghatással megfogni, akik hangulatemberként szörfözve a világhálón, pillanatnyi benyomásuknak engedve ragadnak meg egy-egy újdonságnál.
Évek óta téma, hogy egyre kevesebbet olvasunk, egyre kevesebben. Ennek az oka, hogy az információk zömét már hang és kép formájában is megszerezhetjük magunknak, ami sokkal könnyebb, idő- és energiatakarékosabb módszer. Munka, autóvezetés, utazás közben is tudunk műsort hallgatni, a mozgóképek pedig kis koncentráció mellett is közvetítik a tartalmukat. Sokan vannak, akik nem engedhetik meg maguknak az olvasás luxusát a hétköznapokban, ezért az írott reklám, a blogokban olvasható könyvajánlók, hírlevelek kiesnek a figyelmükből. Ha olvasnak, akkor azt koncentráltan arra akarják fordítani, ami igazán az érdeklődési körükbe tartozik. Ezért aztán az agyonreklámozott, híradóban, tévében, rádióban, bulvárhírekben is említésre került — főként külföldi —sikerkönyvekről van tudomásuk akkor, amikor úgy döntenek, vesznek valami új olvasni valót. Ezek közül tudnak választani. Itt pedig sokkal nagyobb súllyal esik latba a háttérben álló kiadó marketingereje, mint a könyv tartalmi értéke.
Ha viszont egy kattintással indítható Youtube-os videó, vagy egy bármikor meghallgatható mp3-as hangfájl várja őket a hírlevélben, a Google keresőjében, akkor sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy autóvezetés, vagy ebédszünet közben a pénzzel kevésbé támogatott reklámú műnek a létezése is a nagyközönség tudomására jut.
Ha pedig ez még meg is tetszik neki, akkor máris van egy olvasója.
Egy előre megírt, jól megfogalmazott ajánló szöveget bárki beolvashat akár a mobiltelefon hangfelvevőjébe, akár az otthoni számítógép, laptop mikrofonjába, ami egy rövid alakítás után máris kikerülhet a könyv ismertető oldalára.
A gyakorlottabb szerzők akár egy hosszabb részt is beolvashatnak a művükből. Ilyenkor ésszerű lehet a máshol is közzétett szövegrészt választani.  Gyakorlatlanoknak  egy médiás ismerős segíthet. Némi pénzért bármelyik stúdióban kaphatunk profi szintű hangfelvételt a szövegünkről.
Számtalan ingyenes videókészítő és videóvágó program is létezik már, ami akár helyben, az okostelefonokon megszerkeszthetővé teszi a képekből, felvételekből összeállított videotrailert. Szintén igaz, hogy gyakorlat híján ezt inkább jobb egy tehetséges multimédiás szakemberre bízni.
Fontos, hogy a felhasznált képi és zenei anyagok jogtiszták legyenek. Nincs annál bosszantóbb, mint amikor az első sikerek után egy jogász hívja az embert ilyen-olyan követelésekkel.
Minthogy a szakmai fogások ismeretében jó eséllyel maga a szerző írhatja a videótrailer forgatókönyvét, csupán azt kell(ene) átéreznie, hogy ebben a műfajban a mozgóképi és audió információ a lényeg. Persze nem tilos a betű, csak itt nem az a lényegi elem. Sajnos ezt nagyon nehezen fogadja el a szakma, a mai napig a kitett videó ajánlók többsége csakis írott szövegben akarja átadni az információkat, pedig a fentebb leírtakra visszautalva hangsúlyozom, hogy a videótrailer épp azoknak készül, akik a reklámokat, információkat nem olvasás útján, hanem hallgatva, háttérzajként futtatva fogyasztják.
Az átlagos időhossz, amit a videó egy-egy snittel le tud kötni a nézőnk figyelméből, kb. tíz másodperc. Ha ennél hosszabb időközönként vált, a trailer vontatottá fog válni. Persze ez is lehet egy eszköz. A legrövidebb időhossz, amivel operálhat, elképesztően kicsi; alig  egy másodperc. Ebből akár négy-öt snitt is követheti egymást, mielőtt egy hosszabb, pihentető bevágás jön. Felgyorsult világunkban ehhez vagyunk hozzászokva.
Nézzünk meg egy viszonylag jó könyvajánlót a Youtube-ról! Előre bocsátom, még ez se tökéletes, hiszen a trailer megtekintése után még külön keresést kell indítanom, ha be akarom szerezni:

Egy rövid elemzés a Youtube-on bármelyikünk számára egyértelművé teszi, hogy a másfél percnél hosszabb trailerek nézettsége meredeken csökken a további hosszukkal. A pörgős trailerek akár millió feletti nézettséget kaphatnak, a konzervatívabb eszközökkel készült videók évek alatt szednek össze pár ezer megtekintést.
Minthogy egy lineális lefutású médiumról van szó, fontos, hogy a legelején és a legvégén álljon ott a lényegi információ: a könyvünk internetes helye és címe. Egyedül itt van helye a feliratnak: ha felkeltette a figyelmünket a reklám, vagy a legelején figyelünk oda igazán, vagy a végére. Persze, ha egy hallható szöveg is megerősíti az olvasható információt, az az igazi.
A videótrailerek előnye továbbá, hogy bárhová belinkelhető, évekig ingyen ott lehet a videómegosztókon, és lehet hozzá idegen nyelvű szinkront adni. Akkor is jó ez, ha egy külföldi kiadvány fordítását várjuk: a magyar szöveggel megjelenő trailer szinte már egyértelmű üzenet a fordítás megjelenéséről.
Jelenleg a kisebb kiadók trailerei a néhány százas nézettséget produkálják, ritka kivételként elérve akár a párezres mutatót egy évre levetítve, ami a zenei klipek, filmtrailerek sokszor több milliós kattintásaival szembeállítva azt jelzik, hogy még bőven van hová fejlődnie ennek az új stílusnak. Mint ahogy a zenében ma már természetes, hogy nem egy album megvétele előtt nézünk csak meg egy-egy zenei klipet, hanem magáért a klipért, az általa nyújtott szórakoztató élményért, ugyanígy ezt egy könyv esetében is el lehet érni – csupán a megfelelő művészi töltetet kell beleadni. Akár itt is ugyanúgy ötvöződhet a zene és a film hozzáadott értékével az irodalom, mint ahogy azt már sikerre vitte a számítógépes játékokkal, akár a múlt havi cikkemben elemzett Metro 2033 esetében, vagy ami a zenében is komoly eredményt tud felmutatni: A Witcher 3 játék-könyv-zene kombó. A klip már bőven a milliós kattintás fölött jár, talán nem véletlenül:

Gondolom, a számítógépes grafika helyett élő haditornászokkal előadva valami hasonló legalább ugyanekkora sikert aratna. Az általam megtekintett videó el is indult ebbe az irányba. Az ezermérföldes utazás is egyetlen lépéssel kezdődik. Ez megtörtént.

Megjelenés: 
Rovat: Könyvespolc