2014/01/27

Mangák a Lipcsei Könyvvásáron

 Forrás: MTI | 2014. 01. 26. 12:39:49


Az első Manga Comic Convention (MCC - Manga Képregény Kongresszus) pedig a könyvvásárral párhuzamosan nyitja meg kapuit a látogatók előtt március 13-án.

Első alkalommal kapnak saját, önálló bemutatótermet a mangák és egyéb képregények a Lipcsei Könyvvásáron, a rajzolt könyvek iránt érdeklődők így először tölthetnek meg saját nagytermet: mintegy 170 kiállítót várnak a szervezők, akik 150 rendezvénnyel készülnek. Az érdeklődők workshopokon ismerkedhetnek meg többek közt a kalligráfiával és a japán nyelvvel. A pihenésre vágyókat japán teakert és a tradicionális japán konyha ínyencségei is várják - olvasható az esemény honlapjánA képregények szekciójának terme külön bejárattal és a könyvvásárhoz kapcsolódó bejárattal is rendelkezik, ezért az ilyen rendezvényekre igen gyakran jelmezben érkező vendégek számára az öltözéket illetően külön szabályzatot is közöl honlapján az MCC.

2014/01/17

Rocksztár leszek: 3 in 1 + a ráadás


Rocksztár leszek: 3 in 1 + a ráadás
Brutálisan begyorsított az elmúlt napokban kedvenc alterpunk képregény blogunk szerzője, csak állunk, mint Ócskavas a színpadon, és lesünk, mint az egyszeri jajongó. De nem sokáig: három friss epizód linkjével és egy pazar közösségi felhívással indul útjára a gyönyör! Kattanjatok máris, yeaahh!
Némi üzemszünet után újra turbóra kapcsolt kedvenc alterpunk képregény-blogunk, a Rocksztár leszek, Mama! szerzője: a népszerű blog a napokban kezdte újabb, immár ötödik sorozatát! A DO most rendhagyó módon tömbösítve, három epizód linkjével kedveskedik a régi és az új Rocksztár-rajongóknak – tessék gyorsan a címekre kattintani, aztán máris folytatjuk tudományos felvilágosító munkánkat az Ócskavas zenekar terepén!Katt a linkekre az új epizódokért!
Katt a linkekre az új epizódokért!
Mindezek után lássuk a már említett ráadást! Arról szól a mese, hogy a blog és kapcsolt részei – így például a már megszületett "igazi" Ócskavas-dal – szerzője ezőttal videókészítésbe fog, és olyan rajongók jelentkezését várja, akik szívesen szerepet vállalnának az Ócskavas első videoklipjében! Át is adjuk a szót – íme:
"A feladat nagyon egyszerű lesz, és semmilyen utazást és különösebb erőfeszítést nem igényel: a címadó dalra kellene bármilyen videókészítésre alkalmas elektronikai eszközzel (mobiltelefon, fényképezőgép, kamera, tablet, stb.) néhány sort felénekelni, elugrálni, ökörködni, eltáncolni, léggitározni - és ezt lehet szólóban vagy párban is, otthon, utcán, kocsmában, próbateremben - ahol jólesik!
A kapott felvételekből én állítom össze a végső videoklipet. A dalszöveg sorainak kiosztása a jelentkezések sorrendjében és a jelentkezők számától függően alakul majd.
Nagyon komoly arcokat várnak! Na jó, nem, lehet állatkodni is
Nagyon komoly arcokat várnak! Na jó, nem, lehet állatkodni is
A tennivalók
1. Jelentkezel egyedül vagy barátoddal arocksztarleszekmama@gmail.com címen, a tárgyhoz írd oda: "VIDEOKLIP"
2. A válaszlevélben kapott dalszöveg-sort/sorokat a megadott zene alapján saját magad által létrehozott körülmények alapján rögzíted és elküldöd nekem.
A legkülönbözőbb ruházatok, szépészeti és csúnyászati beavatkozások, elmaszkírozások, helyszínek és segédeszközök használata megengedett - egy a lényeg, legyetek eredetiek!
Ha elegendő jelentkező összegyűlt, akkor megcsinálom a klipet!
Erre a dalra készül a klip:
Jelentkezési határidő: 2014. január 20., 20.00 óra
Írjatok máris – a legjobb sorokat a leggyorsabbak kapják!”
Mindehhez egy extrém bónusz tőlünk – ha tetszik, kedvcsinálóként: ha a hangképes állomány végső verziójába is bekerülnek dunaújvárosi arcok, akkor a DO-s klippremier is garantált! Azaz: gyerünk!

Kapcsolódó link:

2014/01/13

A kényszer bére



Sokat beszélnek mostanság az alapjövedelemről. A téma nem új, de most kezd politikai hátteret kapni a LÉT bizottsággal, meg mint a baloldal utolsó szalmaszála.
Ehhez mérten kellően fafejű hozzászólások érkeztek politikai területekről a témához. A félinformáltság nagyszerűen párosult a vérprofi képmutatással, így aztán közgazdasági kérdést kreáltak egy alapvetően társadalomökológiai kérdésből. Mondvacsinált problémákkal terelik a szót a lényegi kérdésekről, legfőképpen annak a lehetőségétől, hogy esetleg rákérdezzünk: és kérem, ha ez ennyire egyszerűen megoldható, miért is kellett minket több évtizeden át a létminimum alá szorítva a teljes elnincstelenedés rémképével sakkban tartani?!
Mert, ha bevezetésre kerül, és nem csak hogy működik, de valóban kibontakozik végre a rég várt polgári középosztáy, akkor a puding eszi meg mindazokat, akik ma a számok bűvöletében károgják a vészt.

Mit is kárognak?
Hogy nem lesz, aki dolgozik majd?

Hát ezt kissé át kell fogalmaznom, mert úgy igaz, hogy sokan hagyják majd ott a francba azt a fölösleges melót, amiben csakis azért gürcöltek idáig, hogy elkerüljék a teljes nincstelenséget és a megélhetési bűnözésnek nevezett könnyebbik utat.

A munka, mint áru oly' régóta vár egy kiadós termékfejlesztésre, hogy ma már a legkegyesebb minőségellenőrzésen sem engednék át. Milliók dolgoznak ugyanis gépek helyett. Olyan körülményekbe nyomorítva, amit az EU még a tojatott baromfik részére sem enged meg. Ezek az emberek csupán iskolázottságuk, vagy lakóhelyük miatt kényszerülnek napjaik nagyobbik felében robotolni, olyan fizetésért, amit egy kulturáltabb helyen egyszerűen sértésnek vennének. Persze itt is van, aki annak veszi, de azt az okosok leugatják, hogy "örüjjé', hogy ez van", mintha tényleg egy atomháború után élnénk egy bombatölcsér peremén.
Hahó! Európa kellős közepén csücsülünk, ahol nem kell állatkínzással felérő körülmények közt tartani a polgárokat ahhoz, hogy hasznos tagjai legyenek az állam gépezetének!
Más területen is ráfér az optimalizáció a munkára: vízfejeket tartunk, látványmelókat végeztetnek foglalkoztatásban érdekelt vállalatok, nyolc-tíz emberre elosztva egy embert és egy jól felszerelt irodát igénylő munkafolyamatokat, amivel nem csak az energiát fröcskölik szét fölöslegesen, de a hibalehetőségeket is megnövelik. Tíz ember ósdi számítógépeken ugyanis hatványozottan több hibát ejt. Ez nem nagy matek. Ismét a puding fogja megenni.

Olvasom, hogy majd jól megnő a szürke és fekete gazdaság felé eltendálók száma. Ezt is olyan találta ki, aki az íróasztala mögül, az okostelefonján keresztül érintkezik a valósággal.

Elárulom: Feketén melózni átkozottul nagy rizikót és lelki terhet jelent! Tudom, csináltam. Rettegsz, hogy beteg leszel, megsérülsz, vagy jön az ellenőr, és ha kimaradsz egy napot, mert valami nagy baj történt, másnap már egy idegen arc dolgozik a helyeden, és ami a legalapvetőbb probléma: a beledet kihajthatod ugyanazért a pénzért, amiért egy hivatalos munkahelyen nagyjából szabályozott munkarendben dolgozhatsz meg. Megalázott, alul értékelt társadalmi helyzetben retteghetsz a napi megélhetésedért. Ezért aztán lehet, hogy sokan feladnák egy alapbérért az eddigi szar állásukat, de még sokkal többen hagynának fel azzal a feketézéssel, amivel napi szinten veszélyeztetik és alázzák magukat. Az pedig elárulom, hogy mit fogy eredményezni: a hoppon maradt fekete munkáltatók kénytelenek lesznek felvenni a szükséges munkaerőt hivatalosan!!! (Hihetetlen, ugye, kedves politikus-közgazdász bajtársak?)

Le fog állni a gazdasági fejlődés igazi motiváció híján?

Először is: ha kevesebben dolgoznak, a munkáltató érdeke lesz az optimalizált státuszokra minél magasabb fizetéssel felvenni a tényleg alkalmas embert, és minél több munkát gépekkel elvégeztetni. Nagyobb fizu - több járulék, nagyobb haszon - több adó. Elmúlik a sok kis minimálbéres kényszerfoglalkoztatott utáni járulékkedvezményes kiesés, a sok látszatfenntartó állami munkahely-támogatósdi EU-s közpénz osztogatás, amely segélyeknek az összege amúgy kis híján kiteszi a most tervezett alapjövedelemét.  Ez sem közgáz diploma, de valószínűleg olyanja is van azoknak, akik a legnagyobb cégeknél (Amazon, Google) ezerrel lódultak meg a robotizálás irányába.

Másodszor: a felszabaduló munkaerő sem fogja onnantól huszonnégyórás gyerekcsinálással tölteni az idejét, hiszen tudott dolog, hogy alapvető emberi tulajdonság a kreatív megnyilvánulás és a hasznosulás igénye (igen, kedves politikusok, olvassatok utána a neten, az ember valójában ilyen, még ha ez néha kellemetlen is számotokra!), ezért várhatóan nagyon hamar csökkenni fognak az ugaron hagyott földterületek, és egyre-másra jelennek majd meg nulláról indító kezdeményezések, amik közül a sikeresek hamarosan a vállalkozás formát is igényelni fogják. Merthogy ez itt Európa, hatalmas kulturális és tudományos háttérrel, ami bárki számára elérhető.

Harmadszor pedig továbbra is sokan lesznek, akiknek nem a napi marék rizs elégíti ki a vagyoni igényüket, hanem palotát és sportautót szeretnének, és ezért még dolgozni is hajlandóak (igen, kedves politikusok, ilyen emberek is vannak!), ezért aztán még az alapbérre ráemelt minimálbér sem fogja megállítani őket abban, hogy a gazdasági fejlődés eszközeivé váljanak a magasabb bérezés, vagy több haszon elérése érdekében. Talán arra majd kevesebb esélyük lesz, hogy egy felszabaduló középosztályt háborús céljaik mögé állítsanak, de talán a mélyszegénység rémképének eltűnésével a kóros megalománia tünetei is sokat enyhülnének. Elvégre kell a frankfurti gettó nemzedékeken át kísértő képe ahhoz, hogy valakinek aztán a világ minden pénze se legyen elég a földi megváltáshoz...

Olvastam egy olyan ellenérvet is, hogy a bérék (azaz 100 megkeresett petákból mennyi jut a zsebedbe) növekedése miatt sok szakmában ellehetetlenülnek a munkáltatók. Hát, szerintem nem. Nem látom okát, miért kéne fenntartani egy olyan munkát, amit senki sem végez szívesen, de annyit meg nem ér meg, hogy a fizetséggel motiváljunk rá munkavállalókat, viszont nem is gépesíthető. Két példa:
A wc takarítása gusztustalan meló, egy-két perverzen kívül senki sem vállalná ezt a hivatásának csakis kedvtelésből. Japánban sem. Van is annyi munkaigény minden másra, hogy nem is kell. A speciális helyzetek miatt nehezen robotizálható. Mindezek eredménye képpen a legfizetettebb szakma lett Japánban, és ahol nincs rá keret, ott bizony a dolgozók maguknak takarítanak nap-mint nap, a munkarendjük egyik pontjaként. (talán a Parlament költségeit is lehetne így csökkenteni :D )



A másik példa a karitatív egyesületek töretlenül felfelé ívelő ága. Habár itt is gyakori a sportkupét és erkélyes kertesházat áhítozók felbukkanása, nem működhetne ilyen célszerűen a sok állatvédő, betegsegítő, katasztrófamentő csapat, ha nem állnának mögéjük sokan, tiszta szívjóságból, emberi kötelességtudatból. Felmérések is vannak erre vonatkozóan, amik kimutatták, hogy a jóléti államokban szinte fizetett munkaerő nélkül működtetnek karitatív szervezeteket. Ezt a saját példám is bizonyítja, igaz, itt messze nem a jóléti állam a jellemző, de évekig sikerült tető alá hozni az Animáció Világnapját, és már az ötödik éve dolgozom egy fillér ellenszolgáltatás nélkül a KIMTE Karcolat Irodalmi Művészeti Tehetségkutató Egyesületben.
Most, az alakulásunk ötödik évfordulóját ünnepelendő kis összejövetelünket is önszorgalomból szervezzük, tehát elmondható, hogy akár alapjövedelem nélkül is sokan próbálunk értéket teremteni kulturális és szociális régiókban. (Talán egyszer a politika és a közgazdaság is eljut erre a szintre) Alapjövedelemmel hatalmas energiák szabadulnak fel ebbe az irányba, így akár új alapokra kerülhet a rendfenntartás, a katasztrófavédelem és -megelőzés, a szociális ellátások egész rendszere, a kulturális intézményrendszer működtetése.
Összefoglalva tehát az a meglátásom, hogy itt csak az károg, aki elég sötét hozzá (fejben vagy múltjában), hogy ne akarja a megvilágosodást.

.
Mr. Xmass: Eladva

2014/01/11

A comics születése

Korcsmáros Pál rejtői figurái 1963-ból

Kockákba rajzolt hősök szocialista álruhában

Krónika a magyar képregényről


Csordás Lajos

Még Zórád Ernő biztatta Ker­tész Sándort úgy húsz évvel ez­előtt a magyar képregény tör­ténetének megírására, mond­ván: annyira elhanyagolt és ko­molytalannak tartott műfaj ez nálunk, hogy még szakirodal­ma sincs. Kertész akkor a nyír­egyházi tanárképző rajz szakos hallgatója volt még, s alázattal nekiállt a hatalmas feltáró munkának. Amellett, hogy raj­zolással, sőt képregénykiadás­sal is foglalkozott. Kutatásának -kezdeti eredménye volt 1991-ben az első, nagyfüzet formá­ban megjelent képregény­história, a Szuperhősök Ma­gyarországon. De a téma, s az összegyűlt anyag többet ért en­nél. Úgy tervezte, az egészet négy kötetben fogja újraírni.
A négyből egy most elké­szült, történetesen a harmadik, Comics szocialista álruhában címmel, Kertész saját kiadásá­ban. (Nem baj, mondták a be­mutatón, a Csillagok háborúja is így kezdődött, csak az a ne­gyedik résszel). A kötet a hazai képregény legizgalmasabb korszakát, az 1939 és 1989 kö­zötti ötven évet dolgozza fel. Erről még nekünk, fiatalabbak­nak is vannak emlékeink. Vár­tuk Rahan újabb és újabb ka­landjait a Pajtásban, cserélget­tük az NDK-ból importált Mo­zaik számait. Ismertük Pifet is, bár utólag nem értettem: ho­gyan jöhetett át a vasfüggö­nyön? Kertésztől ezt is meg­tudtam. Úgy, hogy a Francia Kommunista Párt képregény­újságjában, a Vaillant-ban jelent meg, s így pártvonalon el­juthatott hozzánk. Vele együtt Rahan is. A Vaillant volt az egyetlen nyugati comics újság, amely nálunk is beszerezhető volt. Végül Superman is beju­tott. Igaz, nem a főbejáraton, hanem kiskapukon át. A hetve­nes évektől, ugyanis bérmun­kában- az Alföldi és a Zrínyi Nyomdában nyomták a nyuga­ti és a skandináv képregénye­ket, s bár itthon hivatalosan nem voltak kaphatóak, néhány százaléknyi „sérült" példány kikerült, melyet aztán az antik­váriumok árultak jelentős ha­szonnal.
A klasszikus „komiksz" ná­lunk nem fejlődhetett ki. A har­mincas évekre még nem jutott el odáig, a háborút követően pedig mint nyugatos műfajt kárhoztatták. Egyszerűbb, kép-aláírásos változatát azért a vicclapok és a politikai kiad­ványok használták. Végül az irodalom sajátos képi ábrázolá­saként vált politikailag is elfo­gadottá 1956 után. Ez a comics szocializmus kori álruhája. Önállóan kitalált képregény­történetek csak később szület­tek. Hazai mesterei Endrődi Ist­ván, Gugi Sándor, Korcsmáros Pál, Sebők Imre, Zórád Ernő a magyar és a világirodalom leg­jobb alkotásait jelenítették meg, elsődlegesnek elfogadva a szöveget. A legtöbbnek Cs. Horváth Tibor volt a forgató­könyvírója. Ő egyben a műfaj menedzsere, hazai viszonyokra adaptálója is.
A Fülesnek, a Pajtásnak, a Magyar Ifjúságnak dolgozó, él­vonalbeli rajzolók művészi színvonalon alkottak. Tisztá­ban voltak a korlátokkal, bár néha kipróbálták, meddig me­hetnek el. Például erotikában. Fazekas Attila vagy Endrődi István kikezdte olykor a szer­kesztő türelmét egy-két pikáns akciójelenettel. Persze tudták, hogy úgysem jelenhet meg, így hát rendszerint ott lapult a mappájukban a téma szelídebb ábrázolása is. Csak tesztelték a rendszert.
Kertész Sándor könyve méltó tisztelgés a magyar kép­regény i989-ben letűnt nagy korszaka előtt. Megjelenése ta­lán a műfaj hazai újjászületésé­nek, az ébredező érdeklődés­nek is eredménye. Úgy tűnik: lesz mit írnia a következő évti­zedekről is.

Rodolphe Töpffer (1799-1846) Önarckép
Az első képregényhőst M. Jabot-nak. hív­ják, és 1833-ban Rodolphe Töpffer genfi grafikusművész rajzolta - hangoztatják a franciák. Két ördögfióka, Max és Moritz volt az első képregényfigura - mondják a németek - és Wilhelm Busch rajzolta őket 1865-ben. Yellow Kid, a Sárga kölyök az első igazi képregényhős, akit Richárd Féltőn Outcault talált ki 1896-ban - állítják az ameri­kaiak. Mindannyian komoly érveket sorol­nak fel a maguk igaza mellett, nemzetközi fesztiválokon, konfe­renciákon győzködik egymást, könyvek tucat­jai jelennek meg a témában, de mindhiába. Az elsőbbséget mind a három nemzet a magáénak vallja. Ha a képregény száztíz vagy százhetven éves története során nem sikerült eldönteni a vi­tát, akkor hagyjunk meg mindenkit a maga hi­tében. Annyit azonban megállapíthatunk, hogy a képregény európai gyökerekkel rendelkezik, de a ma ismert formarendszer kialakításában Ame­rika játszotta a legnagyobb szerepet. Rodolphe Töpffer például — részben rajzainak magyarázataként — már 1845-ben megjelentette fiziognómiai tanulmányát, amelyben többek kö­zött a képregényrajzolás néhány alapvető feltéte­léről is írt. Ilyen például az azonnali felismerhető­ség, a szereplők jellemüknek megfelelő ábrázolá­sa, az arckifejezések változatos kombinációja. A karakterek találó megformálását úgy tekintette, mint az irodalmat, ahol nem a betűket kell olvas­nunk, hanem a rajzokat. Töpffer munkái nagyon közel állnak a modern képregényhez. Nem vá­lasztotta külön az elbeszélést és a dialógust. A szöveg elbeszélő jellegű, párhuzamosan fut a raj­zokkal, így még nem alakult ki a szöveg és a rajz egymásra épülő kapcsolatrendszere. De kétségte­len tény, hogy Töpffer tette meg a legnagyobb lépést a képregény megalkotásához. Hét rajzregé­nye jelent meg, amelyből az első, M. Jabot törté­nete 1833-ban készült el. A jó modorával és az öltözködésével feltűnő, a társasági életben érvé­nyesülni tudó úrról szóló történeteket 1847-ben gyűjtötték egy kötetbe és jelentet­ték meg francia és né­met nyelvű képaláírás­sal. Következő történe­tét, a Monsieur Crépint 1837-ben rajzolta, amelyet ugyanebben az évben a Festus dok­torról szóló rajzsorozata követett. Ennek első vál­tozata már 1833-ban elkészült. Doktor Festus ál­landóan utazik, hogy tanulhasson, de a szeren­csétlen körülmények miatt soha nem lát semmit. A Vieux Bois úrról szóló füzetben (1837) a fősze­replő számos akadályba ütközik szerelme keresése közben, akit a történet végén majd feleségül vesz. Albert úr története következett 1845-ben, és egy évvel később jelent meg a Monsieur Cryp-togame. Monsieur Pencil, a rajzoló kalandjai 1840-ben készültek el. A kis téglalap formátumú könyveket az elmúlt százhetven év alatt több­ször kiadták, napjainkban díszes albu­mokban jelennek meg újra. A maga ide­jében Goethe is elismeréssel szólt Töpffer műveiről.


Monsieur Crépin R. Töpffer 1837
Wilhelm Buscht Németországban Caspar Braun, a Fliegende Blatter című élclap kiadója bízta meg, hogy készítsen karikatúrákat lapja számára. A fia­tal rajzoló a Történetek képekben című sorozatával debütált a müncheni élclapnál, de cikkeket is írt. Később a rajzot és a szöveget zárt egésszé kapcsol­ta össze, létrehozva ezáltal az ő egyedi, verses, raj­zos elbeszélési rendszerét. Munkái a kiadónak és a közönségnek is tetszettek, és ez nem csak népszerűséget, de anyagi elismerést is jelentett a fiatal rajzolónak, aki tizenkét évig dolgozott a szerkesztőségnek. Eb­ben az időszak­ban több mint 160 írása jelent meg, amelyekhez több mint 1000 fa­metszet tartozott. Saját munkáin kívül mások szövegeihez is készített il­lusztrációkat. Mindent egyedül alkotott, még mes­terségének eszközeit is ő készí­tette. Ő faragta a lúdtollat, és sa­ját kezűleg készítette el a festéket, amivel írt és rajzolt. Busch egy brannenburgi művészkolóniában ismerke­dett meg Adrián Ludwig Richter festő­művésszel, akinek fia, Johann Heinrich könyvkiadással foglalkozott. Ludwig Richter közreműködésével és ajánlására a fia kiadója (J. H. Richter, Drezda) adta ki 1864-ben Wilhelm Busch első könyvét Bilderpossen (Képes tréfák) címmel. A kötetben több mint hatvan rajz volt a következő címeken: „Kcttze und Maus" (Macska és egér), „Dér Eispeter" (Jeges Péter), „Klischau mit dér Prepe" (Pipás Pista), „Hansel und Gretel" (Jan­csi és Juliska). Ez a könyv Képes bohóságok címmel Rudnyánszky Gyula fordításában 1909-ben je­lent meg magyar nyelven. De az eredeti né­met nyelvű könyv is elérhető volt megjele­nésekor a magyar pia­con, akárcsak a Fliegende Blatter című német élclap. Wilhelm Buch munkáit a magyar közönség megjelenése pilla­natától jól ismerhette. A könyv azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A szerző csalódott volt, a kiadó bosszús, és megszakítot­ták kapcsolatukat. A fiatal Richter nem kívánt több üzletet kötni Buschsal. Amikor egykori szerzője kárpótlásaként az első kudarcért, a legújabb képes történetének, a „Max und Moritz\"-nak a kéziratát honorárium­igény nélkül kiadásra kínálta, azzal észrevétellel küldte vissza a kéz­iratot, hogy az nem alkalmas a megjelentetésre. Busch ezután levélben ajánlotta fel művét Casper Braunnak, a Fliegende Blatter főszerkesz­tőjének. A tapasztalt kiadó rögtön átlátta a helyzetet, felismerte a mű szépségét s ezzel együtt a hasznot, amit a kiadónak hozhat. Örvendezve válaszolt a levélre, és nagy jövőt jósolt a könyvnek. Wilhelm Busch rögtön visszaírt: "Adja Isten, hogy az ön baráti, prófétai tekintete a jövőben megvalósuljon." 1865 júliusában jelent meg Max und Moritz címmel a kötet 4000 példányban. A jóslat igaznak bizonyult, újabb és újabb kiadá­sokkal kellett az olvasók igényeit kielégíteni, A példányszámok aztán a milliókig nőttek. A köny­vet harminc nyelvre fordították le, ezenkívül van egy latin és egy eszperantó kiadás, és készült egy Braille-írással is. Magyarországon Marci és Miska címmel harminc évvel később, 1895-ben jelent meg a könyv Cziklay Lajos, majd 1912-ben Rudnyánszky Gyula fordításában Két tacskó furfangjai alcímmel. Mint verses ifjúsági elbeszélést 1941-ben adták újra ki. A világ szá­mos országában évről évre újabb és újabb kiadá­sok látnak nap­világot. Max és Móric, a mindenre elszánt rosszcsont gyerekek nemcsak a felnőttek, hanem az ál­latok ellen is elkövették ugratásaikat. Persze a végén, az utolsó rajzon megkapták méltó büntetésüket egy jó kis elfenekelés formájában. így Busch elnyerte olvasóinak erkölcsi egyetértését. Amikör a történetben Max és Móric puskaport tömött taná­ruk pipájába, gondolatban magának az olvasónak a tanára is a levegőbe repült a képtörténetbelivel együtt. A nevetés pedig az egész világon visszhangzott. Buschnak nagy nép­szerűséget hoztak a két kis csínytevő kalandjai, miközben támadások is érték az erőszakosnak ítélt történetekmiatt. 1883-ban a Mutter und Koselieder-ben a következőket, ír­ták: „Az első pillantásra egészen viccesnek tűnő karikatúrák a „Max és Moritz"-ban, a „Mün-chener Bilderbogen"-ben és más könyveiben Buschnak a legveszélye­sebb mérgeknek tekint­hetők, melyek a mai fia­talokat - ahogyan ezt mindenhol panaszolják — szemtelenné, engedet­lenné, illetlenné és léhá-vá teszik". Steiermark-ban az ottani iskola unszolására 1929-ben betiltották a Max és Móric tizennyolc éven aluliaknak való árusí­tását, sőt még a kira­katból is bevetették a könyvet. Wilhelm Busch képtörténeteit ugyanakkor mintának tekintették nemcsak az európai, hanem a ma­gyar élclapok készítői is. Jókai Mór szerkesztésében 1856. november 9-én Nagy Tükör címmel öthetente megjelenő kis formátumú 24 oldalas lapot indított Heckenast Gusztáv, amelyben 15-20 kezdetleges karikatúra kapott helyet. Mivel karikatúrarajzolót ebben az időberncsak elvétve lehetett találni, a müncheni Fliegende Blatter indulásához hasonlóan itt is a közönséget kérték, hogy küldjenek minél több humoros írást,anekdotát, rajzokat, karikatúrákat. Formára és stílusra is a német mintát követték.A kiadvány 1858 januárjában megszűnt, de néhány hónappal későbbJókai úgy döntött, hogy új lapot indít Üstökös címmel, amelnek kiadói és szerkesztői feladatait is felvállalta. Heckenast a nyomdai kivitelezést végezte. Jókai az írásokon túl a rajzokat is készítette egészen addig, amíg nem kezdett dolgozni lapjánál egy fiatal rajzoló, aki még a Nagy Tükör felhívására vitte el meg­mutatni rajzait. Jankó János első munkái még alig nevezhetők kari­katúrának, leginkább az arcok és néhol az alakok eltorzításával próbálkozott, s humor inkább a kísérőszöveg­ben volt olvasható. Az 1833-ban Tótkomló­son született rajzoló festőművésznek ké­szült, de számos sike­res kiállítás ellenére, — leginkább megélhetési okok miatt — az új­ságrajzolást válasz­totta, -és ő lett az első magyar karikaturista, aki már tudatosan ezzel a műfajjal foglalkozott. Jókai és Jankó nagy tisztelői voltak Busch munkásságának, aki­nek rajzsorozatait az Üstökös is közölte. Követen­dő példának tekintették ezt az elbeszélési formát, és ők maguk is többször készítettek verses rajzso­rozatokat, amelyekben a rajzok még leginkább illusztráció jellegűek voltak. Önálló főhőseik vol­tak, mint pl. Gömböcz és Csukli, a vékony magas és az alacsony kövér figura. Az alcím: Viszontagságos regény versekben, írta Jókai Mór, illusztrál­ta 40 képpel Jankó János. A történet öt folytatás­ban jelent meg 1877. január 13-tól február 10-ig. (2-6 sz.) Egy rész két oldalon, oldalanként 4 kép­ből és a hozzá, kapcsolódó versből állt. A második lap alján a ma is használatos „folytatódik", „vége következik"és „Vége" feliratokkal zárult. Más tör­téneteknek verses regény, versekben kerekített regény volt az alcíme. Narratio comica címmel is jelentek meg történetek, amelyek igen változatosak voltak. Készült elbeszé­lés A Kaczér testvé­rekről, Al-Körmes basáról, az Uraságról és a kocsisról. Állandó főhős volt például Magyar Miska és Német Miska. Az Üstökösön kívül más élclapok is közöltek hosszabb rövidebb képsorozatokat, szö­veggel vagy szöveg nélkül, de ezek legin­kább aktuális politikai eseményekhez kapcsolódó, főleg formai hasonlóságon alá puló rajzsorozatok voltak. Magyarorszá­gon, azon túl hogy eredeti nyelven elér­hetőek voltak a német, angol és francia élclapok, ezekből a kiadványokból a hazai lapok át is vettek képtörténeteket. A magyai olvasó jól ismerte a képregény történeténél ezen első alkotásait. Jankó János, később Bér Dezső, Garay Ákos, Manno Miltiádész és még számos karikaturista munkássága ré­vén hozzájárult a képtörténet klasszikus formájá­nak kialakításához. Pulitzer József - aki Jankó János szülővárosától nem messze, Makón született 1847. április 10-én - fontos szerepet vállalt abban, hogy az Európából ismert képes történetekből Amerikában megszü­lethessen a valódi képregény. Apja Pulitzer Fülöp kereskedő, sikeres üzletember, aki Berger Eliza Lujza nevű feleségével boldog házasságban élt, és összesen kilenc gyermeknek adtak életet. József negyedikként látta meg a napvilágot. A nyugha­tatlan természetű fiatalember nem nagyon bírta a kötöttségeket. 1864-ben, miután magához vette atyai örökségét, Amerikába utazott. Az akkor 17 éves fiatalember az angolt nem beszélte, a pénze mind elfogyott. Javában dúlt a polgárháború, de ez a helyzet kapóra jött számára. Toborzóügynö­kök segítésével az I. New York-i Lincoln lovasez­redbe került, ahol Kari Schulz lett a parancsnoka. A következő év júniusában leszerelt, s előbb New Yorkba, majd októberben St. Louisba érkezett, újra pénz nélkül. Az angol nyelv elsajátí­tásában már előrébb haladt, és rövidesen egy ügyvédi irodába került dolgozni, ahol segítették, hogy kitanulja az ügyvéd szakmát. 1867-ben jogászképesítést szerzett, s még ugyanebben az évben megkapta az amerikai állampolgár­ságot. 1872-ben próbálkozott először a sajtópiacon, és tulajdon­részt vásárolt a Westliche Posfoól. Itt azonban túlzott önállóságot próbált biztosítani magának, aminek következtében visszavá­sárolták tőle a tulajdonrészét egé­szen jó áron. Harmincezer dol­lárt kapott, amellyel megalapozta későbbi jövőjét. Európai útjáról hazatérve egy aukción megvá­sárolta kettőezerötszáz dollárért az Evening Dispatch című lapot, amelyhez társult az Evening Post is. A kettőből hozta létre a Sí. Louis Post-Dispatch című újsá­got. Segédszerkesztőnek magához vette Cockervillt. Úgy gondolták, ha naponta újabb és újabb szenzációkat közölnek, és reformokat követel­nek, mindezek mellett mulattatnak, szórakoztat­nak nevelő és oktató célzattal, valamint növelik a képek mennyiségét, mindenki számára fogyaszt­ható, népszerű, nagy példányszámú napilapot tudnak előállítani. Ám 1882-ben a segéd­szerkesztője, Cockervill önvédelemből le­lőtt egy felháborodott ügyvédet. Pulitzernek ezért el kellett hagynia St. Louist. 1883-ban New Yorkban 346 ezer dollárért Jay Gouldtól részletfizetési kedvez­ménnyel megvásárolta a The New York World című demokrata lapot. Ezek mellett megtar­totta a Post-Dispatcht is. Pulitzer 36 éves, amikor 1883. május 11-én megjelentette a The World első számát. A címből elhagyta a New York nevet, s nemes egyszerűséggel csak a könnyen kiejthető Worldöt használta. St. Louis-ból áthozta a Post-Dispatch szerkesztőségének kétharmadát, köztük Cockervillt is, és más New York-i lapoktól is csábított át embereket. Célja az volt, hogy a népszerű tömeglap és a magas szin­tű elit lap típusát egyesítse egyetlen, színvonalas napilapban. Közölt portrékat, illusztrációkat és politikai karikatúrát. Új, nagybetűs tipográfiát vezetett be. A nyolcoldalas lap ára mindössze kettő cent volt, és hétvégén is csak három cen­tért lehetett megvásárolni az akkor 12 oldalas + 4 oldal mellékletet tartalmazó lapot. Bevezette a vasárnapi mellékletet, a Sunday Worldöt, amely 1885-ben 40 oldalon 200 000 példányban került forgalomba. Két év múlva 48 oldallal és 250 000 példányban jelent meg, s 1895-ben már 450 000 volt a példányszám. Minden korábbi újságnál több képet közölt, és nagy jelentőséget tulajdoní­tott a karikatúrának is. Arra gondolt, hogy ezáltal a hiányos nyelvtudással rendelkező bevándorlók is hozzájutnak a legfrissebb hírekhez, informáci­ókhoz. Számításai beváltak, s a World példányszá­ma rendkívüli magasságokat ért el. Az Amerikai Egyesült Államok egyik legnépszerűbb lapja lett. Pulitzer 1887-ben szemidegsorvadás miatt kezdte elveszíteni a látását, s ettől kezdve nem vett részt a napi munkában. Személyi titkárainak segítségé­vel azonban mindenre figyelt, és mindent kézben tartott. 1893-ban a lap tízéves fennállása alkal­mából 100 oldalas jubileumi számot jelentetett meg, s nem sokkal később, az amerikai újságok közül elsőként színes mellékletet nyomtatott. A The Sunday World, amelynek felelős szerkesztője Morill Godard volt, aki a színes nyomatokkal díszített, pazarul illusztrált, szórakoztató olvas­mányokat tartalmazó vasárnapi melléklet típusát teremtette meg. Ennek a lapfajtának volt fontos kelléke a karikatúra illetve a karikatúrasorozat. Richárd Féltőn Outcault grafikus 1895-ben jelent meg Pulitzernél, és felajánlotta, hogy az eu­rópai képes történetek mintájára olyan rajzsoro­zatokat készít, amelyekhez nincs szükség képalá­írásokra, a képek önmagukban mesélik el a törté­netet, s csak annyi szöveget írnak (azt is a képkoc­kán belülre) ami feltétlenül szükséges a megértés­hez. Outcault 1863. január 14-én Lancasterben (Ohio) született Yesse és Catherine Outcault fiaként. Már gyerekkorában látható volt művészi tehetsége, amelyet gyakorlással, tanulással fejlesz­tett különböző képzőművészeti társaságokban. Az Edison Laboratoriesnek szüksége volt néhány illusztrációra, amit egy kiállításon mutattak be, s ezek elkészítésére Outcaultot kérték fel. Rajzai nagy tetszést arattak, s hamarosan az Edison\'s West Orange-nál New Yersey-ben dolgozhatott teljes munkaidőben. 1889-ben Edison kinevezte a cég hivatalos művészének, és elküldte Párizsba a Világkiállításra, ahol a latin negyedben folytat­hatta művészi tanulmányait. 1890-ben visszatért New Yorkba, és csatlakozott az Electrical World magazinhoz, amely Edison egyik barátjának volt a tulajdonában. Vicceket és rajzokat készített né­hány humoros hetilapnak, magazinnak, amelyek közül a Truth volt a legjelentősebb. Humorát és művészetét kedvezően fogadták, és munkái egy­re gyakrabban jelentek meg. Sokat foglalkozott a szegény negyedben élőkkel. A Tmthbzn egymás után négy alkalommal is megjelent már egy ko­pasz, nagy fülű, ázsiai szemvágású gyerek hosszú tunikába öltözve, amint a New York-i nyomor­negyedben különböző kalandokba keveredik.

Pulitzer József - aki Jankó János szülővárosától nem messze, Makón született 1847. április 10-én - fontos szerepet vállalt abban, hogy az Európából ismert képes történetekből Amerikában megszü­lethessen a valódi képregény. Apja Pulitzer Fülöp kereskedő, sikeres üzletember, aki Berger Eliza Lujza nevű feleségével boldog házasságban élt, és összesen kilenc gyermeknek adtak életet. József negyedikként látta meg a napvilágot. A nyugha­tatlan természetű fiatalember nem nagyon bírta a kötöttségeket. 1864-ben, miután magához vette atyai örökségét, Amerikába utazott. Az akkor 17 éves fiatalember az angolt nem beszélte, a pénze mind elfogyott. Javában dúlt a polgárháború, de ez a helyzet kapóra jött számára. Toborzóügynö­kök segítésével az I. New York-i Lincoln lovasez­redbe került, ahol Kari Schulz lett a parancsnoka. A következő év júniusában leszerelt, s előbb New Yorkba, majd októberben St. Louisba érkezett, újra pénz nélkül. Az angol nyelv elsajátí­tásában már előrébb haladt, és rövidesen egy ügyvédi irodába került dolgozni, ahol segítették, hogy kitanulja az ügyvéd szakmát. 1867-ben jogászképesítést szerzett, s még ugyanebben az évben megkapta az amerikai állampolgár­ságot. 1872-ben próbálkozott először a sajtópiacon, és tulajdon­részt vásárolt a Westliche Posfoól. Itt azonban túlzott önállóságot próbált biztosítani magának, aminek következtében visszavá­sárolták tőle a tulajdonrészét egé­szen jó áron. Harmincezer dol­lárt kapott, amellyel megalapozta későbbi jövőjét. Európai útjáról hazatérve egy aukción megvá­sárolta kettőezerötszáz dollárért az Evening Dispatch című lapot, amelyhez társult az Evening Post is. A kettőből hozta létre a Sí. Louis Post-Dispatch című újsá­got. Segédszerkesztőnek magához vette Cockervillt. Úgy gondolták, ha naponta újabb és újabb szenzációkat közölnek, és reformokat követel­nek, mindezek mellett mulattatnak, szórakoztat­nak nevelő és oktató célzattal, valamint növelik a képek mennyiségét, mindenki számára fogyaszt­ható, népszerű, nagy példányszámú napilapot tudnak előállítani. Ám 1882-ben a segéd­szerkesztője, Cockervill önvédelemből le­lőtt egy felháborodott ügyvédet. Pulitzernek ezért el kellett hagynia St. Louist. 1883-ban New Yorkban 346 ezer dollárért Jay Gouldtól részletfizetési kedvez­ménnyel megvásárolta a The New York World című demokrata lapot. Ezek mellett megtar­totta a Post-Dispatcht is. Pulitzer 36 éves, amikor 1883. május 11-én megjelentette a <i>The World</i> első számát. A címből elhagyta a New York nevet, s nemes egyszerűséggel csak a könnyen kiejthető Worldöt használta. St. Louis-ból áthozta a Post-Dispatch szerkesztőségének kétharmadát, köztük Cockervillt is, és más New York-i lapoktól is csábított át embereket. Célja az volt, hogy a népszerű tömeglap és a magas szin­tű elit lap típusát egyesítse egyetlen, színvonalas napilapban. Közölt portrékat, illusztrációkat és politikai karikatúrát. Új, nagybetűs tipográfiát vezetett be. A nyolcoldalas lap ára mindössze kettő cent volt, és hétvégén is csak három cen­tért lehetett megvásárolni az akkor 12 oldalas + 4 oldal mellékletet tartalmazó lapot. Bevezette a vasárnapi mellékletet, a Sunday Worldöt, amely 1885-ben 40 oldalon 200 000 példányban került forgalomba. Két év múlva 48 oldallal és 250 000 példányban jelent meg, s 1895-ben már 450 000 volt a példányszám. Minden korábbi újságnál több képet közölt, és nagy jelentőséget tulajdoní­tott a karikatúrának is. Arra gondolt, hogy ezáltal a hiányos nyelvtudással rendelkező bevándorlók is hozzájutnak a legfrissebb hírekhez, informáci­ókhoz. Számításai beváltak, s a World példányszá­ma rendkívüli magasságokat ért el. Az Amerikai Egyesült Államok egyik legnépszerűbb lapja lett. Pulitzer 1887-ben szemidegsorvadás miatt kezdte elveszíteni a látását, s ettől kezdve nem vett részt a napi munkában. Személyi titkárainak segítségé­vel azonban mindenre figyelt, és mindent kézben tartott. 1893-ban a lap tízéves fennállása alkal­mából 100 oldalas jubileumi számot jelentetett meg, s nem sokkal később, az amerikai újságok közül elsőként színes mellékletet nyomtatott. A The Sunday World, amelynek felelős szerkesztője Morill Godard volt, aki a színes nyomatokkal díszített, pazarul illusztrált, szórakoztató olvas­mányokat tartalmazó vasárnapi melléklet típusát teremtette meg. Ennek a lapfajtának volt fontos kelléke a karikatúra illetve a karikatúrasorozat.

Richárd Féltőn Outcault grafikus 1895-ben jelent meg Pulitzernél, és felajánlotta, hogy az eu­rópai képes történetek mintájára olyan rajzsoro­zatokat készít, amelyekhez nincs szükség képalá­írásokra, a képek önmagukban mesélik el a törté­netet, s csak annyi szöveget írnak (azt is a képkoc­kán belülre) ami feltétlenül szükséges a megértés­hez. Outcault 1863. január 14-én Lancasterben (Ohio) született Yesse és Catherine Outcault fiaként. Már gyerekkorában látható volt művészi tehetsége, amelyet gyakorlással, tanulással fejlesz­tett különböző képzőművészeti társaságokban. Az Edison Laboratoriesnek szüksége volt néhány illusztrációra, amit egy kiállításon mutattak be, s ezek elkészítésére Outcaultot kérték fel. Rajzai nagy tetszést arattak, s hamarosan az Edison\'s West Orange-nál New Yersey-ben dolgozhatott teljes munkaidőben. 1889-ben Edison kinevezte a cég hivatalos művészének, és elküldte Párizsba a Világkiállításra, ahol a latin negyedben folytat­hatta művészi tanulmányait. 1890-ben visszatért New Yorkba, és csatlakozott az Electrical World magazinhoz, amely Edison egyik barátjának volt a tulajdonában. Vicceket és rajzokat készített né­hány humoros hetilapnak, magazinnak, amelyek közül a Truth volt a legjelentősebb. Humorát és művészetét kedvezően fogadták, és munkái egy­re gyakrabban jelentek meg. Sokat foglalkozott a szegény negyedben élőkkel. A Tmthbzn egymás után négy alkalommal is megjelent már egy ko­pasz, nagy fülű, ázsiai szemvágású gyerek hosszú tunikába öltözve, amint a New York-i nyomor­negyedben különböző kalandokba keveredik.

Pulitzer József - aki Jankó János szülővárosától nem messze, Makón született 1847. április 10-én - fontos szerepet vállalt abban, hogy az Európából ismert képes történetekből Amerikában megszü­lethessen a valódi képregény. Apja Pulitzer Fülöp kereskedő, sikeres üzletember, aki Berger Eliza Lujza nevű feleségével boldog házasságban élt, és összesen kilenc gyermeknek adtak életet. József negyedikként látta meg a napvilágot. A nyugha­tatlan természetű fiatalember nem nagyon bírta a kötöttségeket. 1864-ben, miután magához vette atyai örökségét, Amerikába utazott. Az akkor 17 éves fiatalember az angolt nem beszélte, a pénze mind elfogyott. Javában dúlt a polgárháború, de ez a helyzet kapóra jött számára. Toborzóügynö­kök segítésével az I. New York-i Lincoln lovasez­redbe került, ahol Kari Schulz lett a parancsnoka. A következő év júniusában leszerelt, s előbb New Yorkba, majd októberben St. Louisba érkezett, újra pénz nélkül. Az angol nyelv elsajátí­tásában már előrébb haladt, és rövidesen egy ügyvédi irodába került dolgozni, ahol segítették, hogy kitanulja az ügyvéd szakmát. 1867-ben jogászképesítést szerzett, s még ugyanebben az évben megkapta az amerikai állampolgár­ságot. 1872-ben próbálkozott először a sajtópiacon, és tulajdon­részt vásárolt a Westliche Posfoól. Itt azonban túlzott önállóságot próbált biztosítani magának, aminek következtében visszavá­sárolták tőle a tulajdonrészét egé­szen jó áron. Harmincezer dol­lárt kapott, amellyel megalapozta későbbi jövőjét. Európai útjáról hazatérve egy aukción megvá­sárolta kettőezerötszáz dollárért az Evening Dispatch című lapot, amelyhez társult az Evening Post is. A kettőből hozta létre a Sí. Louis Post-Dispatch című újsá­got. Segédszerkesztőnek magához vette Cockervillt. Úgy gondolták, ha naponta újabb és újabb szenzációkat közölnek, és reformokat követel­nek, mindezek mellett mulattatnak, szórakoztat­nak nevelő és oktató célzattal, valamint növelik a képek mennyiségét, mindenki számára fogyaszt­ható, népszerű, nagy példányszámú napilapot tudnak előállítani. Ám 1882-ben a segéd­szerkesztője, Cockervill önvédelemből le­lőtt egy felháborodott ügyvédet. Pulitzernek ezért el kellett hagynia St. Louist. 1883-ban New Yorkban 346 ezer dollárért Jay Gouldtól részletfizetési kedvez­ménnyel megvásárolta a The New York World című demokrata lapot. Ezek mellett megtar­totta a Post-Dispatcht is. Pulitzer 36 éves, amikor 1883. május 11-én megjelentette a The Worldelső számát. A címből elhagyta a New York nevet, s nemes egyszerűséggel csak a könnyen kiejthető Worldöt használta. St. Louis-ból áthozta a Post-Dispatch szerkesztőségének kétharmadát, köztük Cockervillt is, és más New York-i lapoktól is csábított át embereket. Célja az volt, hogy a népszerű tömeglap és a magas szin­tű elit lap típusát egyesítse egyetlen, színvonalas napilapban. Közölt portrékat, illusztrációkat és politikai karikatúrát. Új, nagybetűs tipográfiát vezetett be. A nyolcoldalas lap ára mindössze kettő cent volt, és hétvégén is csak három cen­tért lehetett megvásárolni az akkor 12 oldalas + 4 oldal mellékletet tartalmazó lapot. Bevezette a vasárnapi mellékletet, a Sunday Worldöt, amely 1885-ben 40 oldalon 200 000 példányban került forgalomba. Két év múlva 48 oldallal és 250 000 példányban jelent meg, s 1895-ben már 450 000 volt a példányszám. Minden korábbi újságnál több képet közölt, és nagy jelentőséget tulajdoní­tott a karikatúrának is. Arra gondolt, hogy ezáltal a hiányos nyelvtudással rendelkező bevándorlók is hozzájutnak a legfrissebb hírekhez, informáci­ókhoz. Számításai beváltak, s a World példányszá­ma rendkívüli magasságokat ért el. Az Amerikai Egyesült Államok egyik legnépszerűbb lapja lett. Pulitzer 1887-ben szemidegsorvadás miatt kezdte elveszíteni a látását, s ettől kezdve nem vett részt a napi munkában. Személyi titkárainak segítségé­vel azonban mindenre figyelt, és mindent kézben tartott. 1893-ban a lap tízéves fennállása alkal­mából 100 oldalas jubileumi számot jelentetett meg, s nem sokkal később, az amerikai újságok közül elsőként színes mellékletet nyomtatott. A The Sunday World, amelynek felelős szerkesztője Morill Godard volt, aki a színes nyomatokkal díszített, pazarul illusztrált, szórakoztató olvas­mányokat tartalmazó vasárnapi melléklet típusát teremtette meg. Ennek a lapfajtának volt fontos kelléke a karikatúra illetve a karikatúrasorozat.


Richárd Féltőn Outcault grafikus 1895-ben jelent meg Pulitzernél, és felajánlotta, hogy az eu­rópai képes történetek mintájára olyan rajzsoro­zatokat készít, amelyekhez nincs szükség képalá­írásokra, a képek önmagukban mesélik el a törté­netet, s csak annyi szöveget írnak (azt is a képkoc­kán belülre) ami feltétlenül szükséges a megértés­hez. Outcault 1863. január 14-én Lancasterben (Ohio) született Yesse és Catherine Outcault fiaként. Már gyerekkorában látható volt művészi tehetsége, amelyet gyakorlással, tanulással fejlesz­tett különböző képzőművészeti társaságokban. Az Edison Laboratoriesnek szüksége volt néhány illusztrációra, amit egy kiállításon mutattak be, s ezek elkészítésére Outcaultot kérték fel. Rajzai nagy tetszést arattak, s hamarosan az Edison\'s West Orange-nál New Yersey-ben dolgozhatott teljes munkaidőben. 1889-ben Edison kinevezte a cég hivatalos művészének, és elküldte Párizsba a Világkiállításra, ahol a latin negyedben folytat­hatta művészi tanulmányait. 1890-ben visszatért New Yorkba, és csatlakozott az Electrical World magazinhoz, amely Edison egyik barátjának volt a tulajdonában. Vicceket és rajzokat készített né­hány humoros hetilapnak, magazinnak, amelyek közül a Truth volt a legjelentősebb. Humorát és művészetét kedvezően fogadták, és munkái egy­re gyakrabban jelentek meg. Sokat foglalkozott a szegény negyedben élőkkel. A Tmthbzn egymás után négy alkalommal is megjelent már egy ko­pasz, nagy fülű, ázsiai szemvágású gyerek hosszú tunikába öltözve, amint a New York-i nyomor­negyedben különböző kalandokba keveredik.


Yellow Kid, Sárga kölyök
Yellow Kid, Sárga kölyök
R. fF. Outcault, 1896
Ekkor még senki sem figyelt fel a kis alak­ra. Amikor Outcault felajánlotta Pulitzernek a kis figura közlési lehetőségét, a lap olyan nyom­datechnikai problémával né­zett szembe, amelyre évek óta keresték a megoldást. A színes nyomáshoz gyorsan száradó festékekre volt szükség, hogy a rotációs gépekről nagy példányszámban lekerülő nyomatok ne ragadjanak össze, ne üssenek át. A legtöbb problémát a sárga szín jelentette, ugyanis ez száradt a legkevésbé. A kis kari­katúrafigura megjelenésével egy időben új sárga festéket is ajánlottak a nyomtatás­hoz. A javaslat az volt, hogy a kis figura földig érő tunikája eléggé nagy felület, ezt nyomják sárgával, s így lehet megbizo­nyosodni arról, hogy a festék valóban megfelelő ütemben szárad-e. Yellow Kid, azaz Sárga kölyök lett az új karikatúrafigura elnevezése, utalva annak sárga színű ruhájára. A próbálkozás mind nyomdatechnikailag, mind sajtótörténeti szempontból sikerrel járt. A nyomda számára lehetővé vált a színes lapok gyors nyomtatása, s a napilapok hét­végi mellékletében helyet kapott egy új műfaj, amelyről akkor még sejteni sem lehetett, hogy létrejöttének jelentősége az ugyancsak ebben az évben feltalált filmével vetekszik. A Sárga kölyök előtt is számos képes történet jelent meg az ame­rikai lapokban, amelyeket még nem tekintünk képregényeknek. Hasonlóan mint az Európában megismert verses-képes elbeszélések ez a közlési forma Amerikában is népszerű volt. Miben jelen­tett akkor újdonságot a Sárga kölyök megjelenése? Új képtípust hozott létre, amely alapjaiban tért el a korábbi illusztrációktól. A magyar élclapokból is jól ismert képes elbeszélési formákban a rajzok a leírt szöveg illusztrálását szolgálták. A történetek gyakran a rajzok nélkül is érthetőek, élvezhetőek voltak. Más esetekben viszont a szöveg nélküli képsorozatok minden narráció nélkül, önma­gukban is értelmezhetőek. A Yellow Kid esetében új képi elem, a szóbuborék megjelenése jelentette az újdonságot. A képek alól eltűnt a leíró-elbe­szélő rész, a rajzok egymás mellé, illetve egymás alá helyezve az olvasási szokásoknak megfelelően balról jobbra, fentről lefelé jól értelmezhetőek. Kidolgozásuk annyira logikus, hogy a jelenetből lehet következtetni az előzményekre, illetve előre sejthetőek a következmények. Szöveg csak a pár­beszédek közlésére, önálló szóbuborékban - apró felhőcske, amelyből egy nyíl vagy vonal mutatja a hangzás irányát, tudniillik, ki a beszélő - talál­ható. A párbeszéd elhangzása ugyanis időt vesz igénybe, a beszélőnek a mozgása, gesztikulációja, arckifejezése gyakran egészen más a szöveg meg­kezdésekor, mint annak befejezésekor. A rajzoló­nak el kell döntenie, hogy a mozgássor melyik fázisa jellemző az elhangzó információra. Ennek
megfelelően olyan figuraábrázolást kell végeznie, amely összegzi a mondandóhoz kapcsolódó gesz­tusokat. Tehát nem a valóság egy kimerevített pil­lanatát látjuk a képregény képkockáiban, hanem egy tömörített, jellemző pillanatot. Szöveg — el­beszélés vagy dialógus formájában - csak akkor került a történetbe, ha az esemény a képről már semmiképp nem olvasható ki, vagy a magyarázat rendkívüli módon megnövelné a történet terje­delmét.

„ A sárga kölykök nagybetűs háborúja"1898-ban

William Randolp Hearst, a gazdag kaliforniai családból származó tehetséges de ugyanakkor gátlástalan fiatalember megirigyelte Pulitzer si­kereit, és úgy döntött, nála jelentősebb sajtóbi­rodalmat hoz létre. A Pulitzer öccse, Albert által 1882-ben alapított Morning Yournal című lapra vetett szemet, amely anyagi nehézségekkel küz­dött. Egy közbeiktatott lépcsőn keresztül ezt az orgánumot vette meg Hearst, aki szemérmet­lenül a The World székházában bérelt irodát új lapja számára. New York Yournal címmel 1895. november 7-én jelent meg az első szám, s már az induláskor etikátlan módszereket alkalmazott. Egyszerűen ellopta a híreket a The World hírszol­gálatától, és mindenben utánozta a konkurens sajtót, illetve a lopott ötletek továbbgondolásával megpróbálta túlszárnyalni azt. A szenzációkeltés elvén haladva egy még olcsóbb, még népszerűbb tömeglapot kívánt létrehozni. A valódi csatározás a két sajtómágnás között lapjaik vasárnapi melléklctének kialakításában vette kezdetét. Pulitzer eleinte nem látott nagyobb veszélyt Hearst után­zásaiban, hiszen rendkívül felkészült munkatár­sai, a tehetséges Goddarddal az élen, kellő ga­ranciát jelentettek elképzelései megvalósításához. 1896. január végén Hearst döntő lépésre szánta cl magát. A The Sunday World teljes szerkesztősé­gét, magasabb bért kínálva, átcsábította lapjához. Pulitzer ráígérve ellenfele ajánlatára mindössze 24 órára tudta visszaszerezni munkatársait, mivel Hearst újra emelte a tétet, és a beígért még ma­gasabb fizetésért saját lapjához szerződtette a hét­végi melléklet szerkesztőgárdáját. Sikerült átcsá­bítania a The Worldből Outcaultot, a Sárga kölyök rajzolóját is, akinek pótlására Pulitzer egy másik illusztrátort, George
Lukst szerződtette, így állt elő az a furcsa hely­zet, hogy a Sárga kölyök mindkét újság vasárna­pi mellékletében meg­jelenhetett. Nem ez volt az egyetlen ilyen eset az amerikai sajtó történetében, de ez teremtett precedenst a későb­bi gyakorlathoz, aminek következtében sok kép­regényfigura szakadhatott el eredeti rajzolójától. Évekig tartó csatározás folyt a két sajtómágnás között, a példányszám emelése, a népszerűség, a politikai hatalom és a nagyobb profit érdekében. Tény, hogy Hearst lényegesen nagyobb lehető­séget látott Pulitzernél az új rajzolt figurákban, amelyek egyre gyakrabban jelentek meg lapjai­ban. A kor tehetséges rajzolóit csábította maga mellé, mindenekelőtt Richárd F. Outcaultot, és Rudolph Dirkset, aki 1877-ben egy fafaragó fia­ként Németországban született, és hétéves korá­ban vándoroltak ki szüleivel Amerikába.

2014/01/10

Crow reboot




Szekeres Viktor

A Holló rebootja végre hű lesz az eredeti képregényhez




A 94-es filmmel ellentétben az új Holló szerencsére már hű lesz a képregény történetéhez.

Sok képregény-rajongó volt csalódott az 1994-es A Holló (The Crow) bemutatója után, ugyanis Alex Proyas rendezése sok mindenben nem maradt hű az eredeti műhöz. Ettől függetlenül vagy talán éppen ezért, a film kvázi kultstátuszba került, s nem véletlen, hogy sokan várják a tervezett rebootot. (Reboot, hiszen nem a filmet fogja feldolgozni, hanem ismét elindítja a történet folyamát, hogy azt esetlegesen folytatni lehessen.)




Az már korábban eldőlt, hogy a film főszereplője Luke Evans lesz, aki egy interjúban megerősítette azt, hogy az új Holló immáron hű adaptáció lesz, sokkal szorosabban fogja követni a képregény történetét és főleg szellemiségét. Ki is emelte mondandójában, hogy a történet is más lesz, mint ahogy a végeredmény sem fog megfelelni sokak előzetes elvárásnak, hiszen nem céljuk a Brandon Lee főszereplésével készült alkotás szolgai lemásolása.


A forgatás 2014-ben fog kezdődni F. Javier Gutierrez rendező irányításával, a film forgatókönyvét Cliff Dorfman írta, és a rajongók számára jó hír lehet, hogy a képregény készítője, James O'Barr is részt vesz a produkcióban kreatív tanácsadóként.


Forrás: http://sg.hu

2014/01/07

Marvellé a Star Wars képregények joga

Új Star Wars-képregények a Marveltől

A Marvel megszerezte a Star Wars-képregények kiadási jogait, amelyek az elmúlt két évtizedben a Dark Horse kiadónál voltak.

Variety
A Marvel 2015-től publikálhatja az űrsaga új képregényeit, a Dark Horse addig kapott haladékot, hogy a jelenleg futó történetek szálait elvarrja. A Dark Horse 1989-ben jelentette meg az első Star Wars-képregényét Dark Empire címmel.

A Marvelnek azért szintén jócskán vannak tapasztalatai a képregény-klasszikussal: a kiadó közölte elsőként Star Wars-trilógián alapuló képregényeket 1977-től kilenc éven át.

A széria első számából több mint egymillió példánykelt el. Mike Richardson, a Dark Horse vezetője csalódott hangú közleményben számolt be a hétvégén arról, hogy a kiadó elveszette a Star Wars-jogokat. Mint írta: a dolog azért is ironikus, mert a Dark Horse eddigi legsikeresebb évét zárta tavaly.

A kiadó mindenesetre megígérte, hogy emlékezetessé teszi a búcsú évét. "Tudjuk, hogy a sorozat rajongói is ezt várják. Az Erő még velünk van" - idézte Richardsont a Variety.com. Augusztusban a Dark Horse még örömmel közölte, hogy George Lucas Star Wars-forgatókönyvének első vázlata alapján The Star Wars címmel új könyvsorozatot készül kiadni.

A Marvel tulajdonosa a Walt Disney Co., amely 2012-ben a Lucas-birodalmat is felvásárolta. A stúdió tavaly jelentette be, hogy elkezdi az új Star Wars-filmek gyártását. A J.J. Abrams rendezésében készülő Star Wars: VII. rész premierjére 2015. december 18-án kerül sor Észak-Amerikában.
Forrás: http://www.ma.hu

Nemtelen megváltó


Oly' korban éltem itt e bolygón
Mikor színt váltott a világ
Véráldozattal, életóvón
Szülte új identitását

Isten nevében vöröslő kezekkel
Az ember mindent halálra alázott
Kukából halászott penészes kenyéren
éltek a vének és könnyük csorgott

Mi csak bájtokba bámulva feledtük a valót
Bitkoinná lett a nemes fém - virtuális rozsda
Akkuntunk kéklő nyelvünkön szmájlis-szent ostya
Digitális blaszfémia, ha nem vagyunk jelen
Holisztikus tanúsággal minden onlájn helyen
Eljött Armageddon, mi meg észre se vettük
Prófétáink óvó szavát eltorrenteztük
Harminc napig ingyen használható Sylver
Lelki üdvünket óvó szájber drájver
Végezetül tudatunk megannyi Júdása
Nemtelen megváltónk kebelén ringat tetszhalálba

Digitális álmunk, virtuális énünk talmi igazsága
Ahogyan teremtményeinknek lettünk örök rabszolgája

2014/01/01

Schumacher képregényben

A hétszeres világbajnok pilóta 2013 utolsó vasárnapján történt balesetéről készült hét képkockás megjelenítés Franco Portinari olasz képregényrajzoló keze nyomán.
Az olaszoknak örök kedvence a Ferrari gépeit sorozatban dobogós helyezéssel célba röpítő legenda, így nem csoda, hogy a corriere.it olasz webmagazin kiemelten foglalkozik a balesettel, és annak követésével.










Remélhetőleg hamarosan a felépüléséről szóló képkockákkal folytatódhat a történet!

Forrás: http://www.corriere.it